5 pointtia miksi myynti on sosiaalipsykologille loistava uravalinta

Teksti: Ritva Miettinen ja Maija Komonen

 

”Myynti? Ei kiitos.”

Tämä lienee monen sosiaalipsykologin ensireaktio, kun myynti mainitaan uravaihtoehtona. Syy on sinänsä ymmärrettävä, sillä myyntityötä ympäröivät yhä sitkeät stereotypiat. 

Myynti yhdistetään helposti aggressiiviseen tyrkyttämiseen, pelkkään puhelinmyyntiin ja jopa epärehelliseen manipulointiin ja huijaamiseen. Moni mieltää myynnin pinnalliseksi tai yksipuoliseksi toiminnaksi, jossa tavoitteena on vain saada asiakas antamaan periksi ja sanomaan ”kyllä”, hinnalla millä hyvänsä.

On korkea aika ravistella näitä mielikuvia. Moderni myyntityö voi toki joskus olla myös puhelinmyyntiä, mutta ennen kaikkea se on vaikuttamista, neuvottelua, asiakkaan ymmärtämistä ja arjen ongelmien ratkaisemista. Juuri niissä sosiaalipsykologi pääsee loistamaan.

Tässä viisi pointtia, miksi myynti on sosiaalipsykologille loistava uravalinta:

1. Myynti on vuorovaikutusta 

Myynti on pohjimmiltaan ihmisten välistä vuorovaikutusta. Ja siinä sosiaalipsykologi ei ole sivustakatsoja, vaan luonnollinen pelinrakentaja. Myynti on pitkälti vaikuttamista, ja vaikuttamisen mekanismit ovat sosiaalipsykologian ytimessä. Tiedämme, miten esimerkiksi sosiaalinen vertailu, niukkuus, auktoriteetti ja johdonmukaisuus ohjaavat ihmisten päätöksentekoa. Kun ymmärrämme nämä lainalaisuudet, osaamme myös rakentaa viestejä, jotka resonoivat asiakkaissa ilman huijaamista ja manipulointia.

2. Haluamme auttaa

Laadukas myyntityö perustuu luottamukseen, ongelmanratkaisuun ja arjen helpottamiseen. Kyse ei ole siitä, että asiakas saadaan ostamaan jotain turhaa mitä hän ei oikeasti edes tarvitsisi, vaan siitä, että autamme häntä löytämään juuri hänen tarpeisiinsa sopivan ratkaisun. Se voi tarkoittaa parempaa työprosessia, ajansäästöä, jollain tavalla helpompaa arkea tai vielä upeampaa juhlaa.

Sosiaalipsykologi ei vain kuuntele asiakasta, vaan hän myös kuulee, mitä asiakas ei vielä osaa sanoittaa. Tämä kyky ymmärtää tarpeita, toiveita ja käyttäytymisen taustatekijöitä tekee meistä erinomaisia asiakasymmärryksen rakentajia. Myynti ei ole pelkkää tuote-esittelyä, vaan kokonaisvaltaista ongelmanratkaisua, ja siinä sosiaalipsykologi on elementissään.

3. Ryhmädynamiikan ja tiimityön ymmärrys

Myynti tapahtuu harvoin yksin. Usein työskentelemme tiimien, esihenkilöiden ja asiakkaiden välillä. Sosiaalipsykologin ymmärrys ryhmien välisestä vuorovaikutuksesta, ryhmädynamiikasta, normien muodostumisesta ja motivaation synnystä tekee meistä erinomaisia yhteistyön rakentajia. Myynti tarjoaa myös kattavasti urapolkuja ja mahdollisuuksia myös esihenkilötyössä, esimerkiksi tiiminvetäjän ja myyntijohtajan tehtävissä

4. Myynti ratkaisee yhteiskunnallisia ongelmia

Myynti ei ole vain liiketoimintaa, vaan myös keino vaikuttaa yhteiskuntaan ja rakentaa siitä parempaa paikkaa. Kun yritykset menestyvät, ne työllistävät, innovoivat ja tuottavat verotuloja. Yksikään organisaatio – julkinen tai yksityinen – ei voi toimia ilman kassavirtaa. Myynti on koneisto, joka pitää yhteiskunnan rattaat pyörimässä. Tästä näkökulmasta katsottuna onkin suorastaan häkellyttävää, miten vähän myyntiä edelleen arvostetaan. 

Tässä kokonaisuudessa sosiaalipsykologeilla on oma tärkeä paikkansa. Valtio- ja yhteiskunnallista ymmärrystä tarvitaan, kun rakennetaan kestäviä, eettisiä ja vaikuttavia myyntistrategioita ja -menetelmiä. Myynnin avulla voidaan myös edistää vastuullista kuluttamista, nostaa esiin yhteiskunnallisia innovaatioita ja viedä merkityksellisiä palveluja ja tuotteita niille, jotka niitä eniten tarvitsevat. Siksi on tärkeää, että valtio- ja yhteiskuntatieteilijät eivät sulje myyntiä pois uravaihtoehtona, vaan astuvat rohkeasti mukaan tekemään töitä yhteisen hyvän eteen.

5. Myyntitaidot vievät eteenpäin alalla kuin alalla

Vaikka et koskaan työskentelisi varsinaisessa myyntiroolissa, myynnillinen ajattelu hyödyttää sinua urallasi. Olitpa työnhaussa, asiakaspalvelutehtävissä tai apurahahakemusta kirjoittamassa, toimit myynnin kentällä aina, kun esittelet osaamistasi, ehdotat parannuksia tai ratkaiset toisten ongelmia. Myynti ei siis ole vain uravalinta, vaan myös ajattelutapa, joka kannattaa ottaa haltuun.


Blogiteksti pohjautuu 12.6.2025 Suomen sosiaalipsykologeille pidettyyn webinaariin “Oman osaamisen tehokkaampi myynti & uravinkkejä sosiaalipsykologeille myynnin pariin”. Voit verkostoitua kirjoittajien & webinaarin pitäjien Ritvan ja Maijan kanssa LinkedInissä tai tutustua tarkemmin webinaarin sisältöön täältä.